2010. április 15., csütörtök

Az ORTT válaszol

Írtam arról az eseményről, amely tulajdonképpen ennek a blognak az ötletét eredményezte. Hogy szót kell emelni azért, hogy ne lehessen már főműsoridőben trágárkodni rádióban-tévében.
Hát, a rádiókabaréban elhangzottak miatt tett bejelentésemre az ORTT ma válaszolt.
Íme:


Tisztelt Hölgyem!

2010. március 26-án az Országos Rádió és Televízió Testülethez érkezett beadványával kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatom:
A Testület 2010. április 14-én tárgyalta panaszát, és úgy ítélte meg, hogy a kifogásolt műsorszám nem sértette a Médiatörvény rendelkezéseit, ezért 689/2010. (IV.14.) számú határozatában úgy döntött, hogy nem indít hatósági ellenőrzését a Magyar Rádió Zrt. műsorszolgáltatóval szemben a Kabaréklub plusz című műsorszámmal kapcsolatban.
A Testület meghallgatta a Kossuth Rádió által 2010. március 20-án sugárzott Kabaréklub plusz című műsorszám 13 óra 40 perctől kezdődő részét.
A kifogásolt mondat az alábbi szövegkörnyezetben szerepelt:
„…karácsony környékén sétáltam itt az utcákon, hogy mit kéne venni a családnak ajándéknak…Hogy valahogy erőt gyűjtsek, úgy gondoltam, elmegyek inkább az orvoshoz, ott ilyenkor nincsen senki. Elmentem az orvoshoz, végülis az összes gondomat megoldotta azonnal, mert nem kellett várnom a váróteremben. Bementem, és hát adott két kis kapszulát. Azt mondta, az egyik az segít a gondolkodásban, a másik meg elfelejteti velem az összes ilyen bajt. És annyi pénzt kért, hogy összesen 1000 Ft maradt nálam. Tényleg megoldotta az egészet, mert nem kellett tovább gondolkoznom, hogy mit vegyek, mert ebből az 1000 Ft-ból nem lehet túlzottan messzire futni. Hát pontosan tudtam, h meddig lehet futni, a zöld lámpáig, illetve számomra éppen piros volt. Ott álltam, és ebben a pillanatban elébem toppant egy, hát egy yoda termetű, és valószínűleg yoda fejű is, de sokkal több ránccal rendelkező jósnő. De az a típusú jósnő volt, akit még az ATV se alkalmazna semmilyen jóslásra. Érdekes akcentussal köszönt rám: „Épp téged vártalak”. Erre nem voltam felkészülve, mert mondom, természetgyógyászhoz nem terveztem ma az utat. A zöld lámpára vártam, nem rá, ő meg pont rám, és miért pont rám. Tehát ezek zajlottak. De mondom, még bent voltam agyilag az orvosnál, tehát ugye ott hagytam az agyamat. Éppen ezért nem tudtam végiggondolni a történetet se. Hát nem tudom másképp mondani a következő mondatot, de Önök is meg fognak lepődni, azt hiszem, mert a következő mondat az így jött ki a yoda fejű lény szájából: „Leszoplak egy ezresér”. Én nem nevettem. Tehát, hogy úgy mondjam, meglepődtem, de annyira nem. És nem úgy kérdeztem vissza, hogy tessék, hanem úgy, hogy te. Gyakorlatilag egy 50% esélyt mégiscsak adtam a történetnek. Nem tudtam, minek örüljek jobban. Tehát hogy ebbe a korba még megszólít valaki az utcán vagy hogy éppen ki tudom fizetni, amire gondoltam Azt azonnal láttam, hogy tényleg jósnő, mert tudta. De szerencsére váltott a lámpa zöldre. Ezzel meg is menekültem egy pillanatra. De a bajok nem értek véget. Átértem még úgy, hogy nem ütöttek el, és amikor átértem a túloldalra, vartyogva megszólalt a telefonom…"
A történet ezt követően más szálon (bankszámla és biztosítás körüli problémák) haladt tovább.A műsorszám elején nem hangzott el figyelmeztető szöveg arra utalva, hogy az elhangzó kifejezések és tartalom káros hatással lehet a kiskorúakra.
A Médiatörvény vonatkozó rendelkezései értelmében:
"5/B § (2) Azt a műsorszámot, amely tizenkét éven aluli nézőben félelmet kelthet, illetve amelyet koránál fogva nem érthet meg vagy félreérthet, a II. kategóriába kell sorolni. Az ilyen műsorszám minősítése: tizenkét éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott.
(3) Azt a műsorszámot, amely alkalmasa kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására különösen azáltal, hogy közvetett módon utal erőszakra, illetve szexualitásra vagy témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus, a III. kategóriába kell sorolni. Az ilyen műsorszám minősítése: tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott.
5/D § (2) A műsorszám közzétételének kezdetekor közölni kell annak minősítését."
A rádiók esetében a III. kategóriába sorolás esetén köteles a műsorszolgáltató a műsorszám minősítését közölni, II. kategóriába sorolás esetén ezt nem kell megtennie.
A Testület álláspontja szerint az elhangzott trágár kifejezés túlléphette a jóízlés határát, azonban ettől eltekintve - a műsorrészt végighallgatva - egyéb problematikus elemet az összeállítás nem tartalmazott. A Testület szerint a műsorban hallottak nem érték el azt a szintet, amely indokolná a műsorszám III. kategóriába sorolását.

Kérem tájékoztatásom szíves tudomásulvételét!

Budapest, 2010. április 14.

Tisztelettel:
Dr. Bencsik Márta
mb. jogi igazgató

Azt kell mondanom, az ORTT korrekt volt és gyors, arról nem ők tehetnek, hogy a jogi szabályozás olyan, amilyen. Mert pontosan itt látható jól az a probléma, amelyet nem is igazán értek: a rádióban miért nincs 12-es kategória?  Lehet, hogy kissé érzékeny vagyok, de miért szabadíthatják ránk a trágárságot rajtaütésszerűen, például szombaton, ebéd közben?
Jól van ez így?

3 megjegyzés:

Alexandra írta...

Hm, a tisztelt testület mit gondol, hogy a yoda fejű lény tisztálkodási szolgáltatást próbált eladni???
Véleményem szerint az ominózus mondat egyértelműen "közvetlen módon utal ... szexualitásra".
A baj ezzel az, hogy a gyerekek megnézik és az egész műsorból semmi másra nem fognak emlékezni, csak erre az egy mondatra. De ezt lelkesen emlegetik majd.

Névtelen írta...

És nem ez volt az egyetlen ilyen mondat. Van, hogy megyünk autóval, szól a Kossuthon valamilyen kabaré, én meg mire észbe kapok, hogy milyen szöveg megy, kapkodok, hogy gyorsan kikapcsoljam a rádiót, miközben a 4 és 5 éves gyerekeim kuncognak, és azt kérdezik, hogy ha ő nem mondhat ilyeneket, akkor a bácsi miért. Ez rendszeres az említett rádióban, mert ez benne a poén :(

Blogger írta...

Do this hack to drop 2lb of fat in 8 hours

Well over 160 000 women and men are utilizing a simple and SECRET "liquid hack" to burn 1-2lbs each night as they sleep.

It is simple and works on anybody.

Here's how you can do it yourself:

1) Hold a glass and fill it up half the way

2) Proceed to do this awesome hack

you'll become 1-2lbs lighter the next day!

Megjegyzés küldése

 
Copyright 2009 Tiszta kép, tiszta hang. Powered by Blogger Blogger Templates designed by Deluxe Templates | Blogger Styles